Matomo - ett alternativ till Google Analytics
Bakgrund
De tekniska lösningarna för webbplatser har sedan länge gjort det möjligt att samla in stora mängder information om användarnas beteende. I webbens barndom handlade det mycket om att analysera de loggfiler som skapas på webbservrarna, där exempelvis varje laddning av en sida ger upphov till en ny post i loggfilen. För visualisering av informationen användes produkter som exempelvis WebTrends och Vizzit. Under den perioden så använde man alltså huvudsakligen olika verktyg för insamling av data och analys av data. Under de senaste femton åren så har dock Google Analytics kommit att bli en standardlösning för både insamling och analys eftersom lösningen är mycket kraftfull, inte har någon licenskostnad och är enkel att integrera med den egna webbplatsen.
De senaste tio åren har man mer och mer börjat tala om att utnyttja data för att på olika sätt förbättra verksamheter; såväl inom marknadsföring, försäljning, kundvård som rena effektiviseringsåtgärder. Även om utnyttjande av data i sig givetvis inte är något nytt så har begrepp som ”marketing automation”, artificiell intelligens, maskininlärning och ”data driven development” blivit heta. En viktig del av detta område är hur man kan utnyttja användningsdata från sin webbplats tillsammans med data från andra system (exempelvis CRM- eller ERP-system) för att göra analyser. I takt med en ökad vilja att utnyttja data har också integritetsaspekter blivit föremål för en intensifierad diskussion, inte minst till följd av införandet av EU-direktivet General Data Protection Regulation, GDPR. Direktivet utfärdades 2018 och arbetet med införandet av GDPR i berörda verksamheter kommer att pågå under många år framöver.
Frågorna om integritetsskydd i kombination med viljan att utnyttja webbplatsdata för mer än bara presentation av enkel statistik gör att Google Analytics kanske inte alltid är det bästa valet av plattform för insamling och analys.
Nackdelar med Google Analytics
Rättigheter till informationen som samlas in
Terms of Service” för Analytics:
Google and its wholly owned subsidiaries may retain and use, subject to the terms of its privacy policy, information collected in Your use of the Service.
Google har även rätt att dela med sig av informationen till tredje part men med vissa begränsningar, antingen krävs samtycke från sajtägaren eller så ska det vara inom ramen för ett samarbete som Google har med en underleverantör. Defaultinställningarna för Analytics innbär att sajtägaren ger sitt samtycke, och ett sådant samtycke krävs för att man ska kunna använda Analytics ihop med Google Ads och demografiska rapporter.
Onödig insamling av personuppgifter
Google Analytics tilldelar varje besökare (webbläsare) ett unikt id-värde, som exempelvis används för att räkna antal ”unika besökare”. Detta gör att även om sajtägaren inte behöver använda det nyckeltalet eller spåra individers beteende så måste man ändå inhämta samtycke från besökarna. Besökarnas IP-nummer går förvisso att anonymisera genom en inställning i Analytics men det är inte helt klart i vilken utsträckning det verkligen avhjälper problemet, eftersom uppgifterna troligen ändå skickas till Googles servrar som en del av IP-paketen och åtminstone lagras på vägen dit.
Hantering av personuppgifter
Den data som samlas in via Google Analytics lagras i olika regioner världen över, främst i USA. Som sajtägare kan man inte bestämma var den ska lagras, vilket kan vara ett problem ur GDPR-synpunkt. Praxis inom EU har blivit att de som är personuppgiftsansvariga (sajtägarna) försöker att lagra personuppgifter inom EU, för att uppgifterna ska skyddas av europeiska lagar. Det är dock oklart om detta verkligen hjälper i det fall personuppgiftsbiträdet är ett amerikanskt företag och amerikanska myndigheter begär att få tillgång till uppgifterna.
Svårt att kombinera webbplatsdata med data från andra system
Man får inte ”ladda upp” personuppgifter till Google och samköra dem med webbplatsdata för att göra analyser med hjälp av Google Analytics. Så här står det i Googles terms of service:
You will not and will not assist or permit any third party to, pass information to Google that Google could use or recognize as personally identifiable information.
Om man vill samköra data från webben med personuppgifter från andra system så kan man istället göra det omvända, alltså exportera data från GA. Exporten som är tillgänglig direkt från vyerna i GA-gränssnittet är begränsad till 5 000 rader men genom att använda Google Data Studio ska man kunna få ut all data. Det går också att använda Googles API:er för att hämta ut data men det kräver förstås en del programmering, eller så kan man använda färdiga tredjepartsprodukter som i sin tur använder API:et.
Alternativ till Google Analytics
Det finns idag ett antal större aktörer som har produkter för insamling och analys av webbplatsdata. Alla har lite olika inriktningar, både vad gäller funktioner, marknadssegment och kostnader. Två produkter som har blivit populära på senare tid är Matomo resp Piwik PRO. Båda har samma bakgrund. Matomo är en lite enklare variant som man antingen kan installera i egen miljö (utan licenskostnader för grundfunktionerna) eller använda via deras molntjänst. Piwik PRO har en högre prislapp och lite mer avancerade möjligheter, särskilt för stora volymer.
Det är relativt enkelt att implementera både Matomo och Piwik PRO, ungefär som att sätta upp Google Analytics. Det går också att exportera information från Analytics till båda produkterna. Matomo delar inte data med andra. Enligt deras ”Terms of Service” har sajtägaren full äganderätt och ensamrätt till nyttjande av insamlad information – även om man väljer molnlösningen. Molnservrarna finns i Tyskland vilket är en fördel ur GDPR-synpunkt, jämfört med att data lagras utanför EU.
/Erik Pettersson, systemarkitekt Sublime
Är du intresserad av att veta mer och få konkreta råd kring hur just ni bör agera vad gäller hantering av webbplatsdata? Kontakta oss!