Öka lönsamheten – investera i design

Vad är design?

Ja, den frågan finns det antagligen lika många svar på som antalet gånger den har ställts. Svaret är ganska beroende på vad man menar med design. Kanske är det samma som Ernst Billgren svarar på frågan om vad konst är, i sin bok “Vad är konst?”

Kort svar: Ett sätt att tänka.
Långt svar: Om man förutsätter att vi tänker med språket så är konst ett sätt att tänka på saker man inte har något annat språk för.

Design är absolut ett sätt att tänka - design thinking är en approach för att lösa ett problem och kan användas som en process i små projekt likväl som på en hög strategisk nivå. Design är också ett sätt att förtydliga ett budskap och att förmedla sådant som är svårt att kommunicera på annat sätt – exempelvis det vi känner eller interagerar med. Och design kan vara mycket mer, beroende på vem du frågar.
Eftersom design kan vara så mycket är det klurigt att förklara dess värde. Nedan fokuserar jag på ux- och visuell design och hur det kan tillföra värde.

Hur kan vi värdesätta design?

McKinsey & Company gjorde en världsomspännande studie kring värdet av god och genomtänkt design. De kom fram till att de företag som gjorde stora investeringar i design, efter fem år har dubbelt så hög vinst jämfört med sina kollegor i branschen.

Det är lätt att fokusera på det ekonomiska värdet, men design ökar även varumärkets emotionella värde. Idag är frågan om mening med det vi köper, gör och tar del av mer central än någonsin. Vi är mer värdegrundstyrda än tidigare och finns det mening så skapas ett engagemang (vilket i längden även leder till ekonomiskt värde).

Jag deltog på ett seminarium nyligen, där Les Binet och Peter Fields, som kallas "the godfathers of effectiveness", pratade om marknadsföring och varumärkesbyggande, och hur mycket målgruppens känslor och engagemang spelar roll i ett företags framgång. De menar att man måste förstå att reglerna i olika medier och kontexter hela tiden utvecklas och att målgruppens behov snabbt kan ändras. Det kan vara omständligt och kostsamt att snabbt nog göra de förändringar som krävs för att anpassa sig efter nya förutsättningar, och då är det viktigt att ditt varumärke knyter an till din målgrupps känslor och på så sätt skapa värden som förtroende och lojalitet.

Hur vinner vi förtroende och lojalitet?

Ett varumärke är så mycket mer än de produkter och tjänster som förmedlas. Varumärke är i många avseenden företagets själ och omfattar den totala upplevelsen av företaget.
Det kan vara riskfyllt att tro att vi bara säljer produkter eller tjänster, men inte varumärke. Vi köper av de vi litar på, och vi är aktsamma mot det okända. Ett varumärke utan trovärdighet är bara en produkt och en produkt kan lätt ersättas.

Studien från McKinsey & Company visar att över 40% av de företag som deltog fortfarande inte känner till slutanvändarens preferenser under arbetsprocessen. Det är intressant eftersom du, för att vinna förtroende och lojalitet, måste veta vilka preferenser och behov din målgrupp har. Ganska logiskt, eller hur? Ofta designas det utifrån hypoteser, men med en hypotetisk grund blir resultatet sällan så träffsäkert som är önskvärt. För att fånga målgruppens känslor och skapa engagemang, behöver målgruppen hållas involverad i hela processen. Det görs på bästa sätt i både förstudier och under hela det fortsatta arbetet.

Design skapar trovärdighet

Studier visar att det tar 50 millisekunder innan vi som människor har gjort en första bedömning av en produkt eller tjänst och det är oftast utifrån den visuella designen och våra känslor som den bedömningen görs. Enligt Consumer Reports avgörs trovärdigheten på en digital tjänst dessutom oftare på det visuella utseendet och användarvänligheten än det faktiska innehållet.
En bra informationsstruktur är absolut mycket viktig och självklar, men det övertygar inte på samma sätt som en genomtänkt visuell design gör. Därför är den visuella designen, som bygger på målgruppens preferenser, en mycket stark del av varumärkesbyggandet och gör att användarna av din produkt eller tjänst kommer att föredra och förhoppningsvis älska dig - idag, i morgon och kanske för evigt ;).

Take away: Om du investerar i design, som i sin tur bygger på din målgrupps faktiska preferenser, så skapar du lojalitet och trovärdighet i ditt varumärke. Och med det följer ekonomiska vinster.

Joacim Broström
Creative Director på Sublime

Vill du öka din lönsamhet med hjälp av design? Kontakta oss så berättar vi gärna med om hur vi kan hjälpa till. Let’s level up!

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare