Därför är rörlig media det bästa formatet på nätet!

Det är knappast någon hemlighet att det blir mer och mer rörlig media på webben. Trenden har pågått i tio år och inga tecken på avmattning syns.

Men vad är rörlig media egentligen? Det första man tänker på är förmodligen filmklipp på YouTube men det kan lika gärna vara ett bildspel, en animation eller en instruktionsfilm som publiceras på Instagram Stories eller en facebooksida.

Under en genomsnittlig vecka 2019 hade YouTube fler tittare i åldern 18-49 år än samtliga amerikanska TV kanaler tillsammans. I Sverige ligger vi i videotäten och ser i snitt drygt 100 minuter online-video per person och dag.

Rörlig media är på god väg att bli det dominerande formatet – oavsett tillämpning och avsändare. Underhållning, nyheter, utbildning och reklam. Enligt Ciscos beräkningar kommer video snart att stå för över 80% av all internettrafik.

Ett uppenbart skäl till videoboomen är förstås social media. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat låter människor över hela världen dagligen publicera och titta på stora mängder video.

Men även video som publicerats i reklamsyfte, för att på ett eller annat sätt marknadsföra en produkt eller ett varumärke har sett en stark och stadig uppgång. På YouTube har shoppingrelaterade videor fem gånger fler tittare än för bara några år sedan. Gör-det-själv-videor, som ofta är sponsrade och även kopplade till shopping, ses av 90% av alla hemmafixare. I en färsk undersökning uppgav 93% av amerikanska företag att de använde sig av video i sin marknadsföring. En majoritet av dem, ca 70%, menade dessutom att video blivit en central del i den digitala strategin.

Om du inte redan gjort det finns faktiskt goda skäl att hoppa på videotåget. Inte för att alla andra gör det, utan för att rörlig media helt enkelt tycks vara det mest lönsamma verktyget för att konvertera på nätet.

Här kommer sju goda skäl till varför du också ska använda rörlig media på webben!

1. Dina kunder kommer att vilja ha rörlig media

För oss som arbetar med marknadsföring är kanske den viktigaste orsaken bakom videoboomen att en majoritet av kunderna oavsett kön, yrke och nationalitet föredrar video framför webbsidor med bara text och bild. Ju yngre kundgrupp, desto tydligare är preferensen för video.

2. Konverteringsgraden ökar med video

Att film har en svårslagen förmåga att attrahera och behålla människors intresse har varit känt ända sedan den första tv-reklamen på fyrtiotalet.

På nätet visar färska undersökningar att den genomsnittlige användaren tillbringar 260% mer tid på webbsidor som har video, jämfört med webbsidor utan.

E-handelsplatser som lägger in en video med en produktdemonstration har sett försäljningen för en given produkt öka med i snitt 180%.

Landningssidor (sidor som du länkar till från exempelvis annonser) med video har dubbelt så hög konverteringsgrad jämfört med landningssidor utan video.

Om du vill att människor ska registrera sig, köpa eller på nåt annat sätt interagera med ditt företag är video till synes oslagbart.

3. Video är lönsamt

Om du fortfarande tvekar eller tror att video är för dyrt och krångligt kan det vara värt att känna till att de allra flesta företag som använder sig av video menar att investeringarna varit lönsamma.

Video ökar försäljningen … och kostnaden för videoproduktion har samtidigt sjunkit i takt med att lättanvända och avancerade programvaror blivit allmänt tillgängliga.

Det kan vara viktigt att komma ihåg att video som marknadsföringsverktyg på webben bara sällan handlar om dyra, flashiga reklambyråfilmer. På nätet finns många sätt att använda video – den enda gemensamma nämnaren är att filmerna ska marknadsföra ditt varumärke eller din produkt. För att bara nämna några typer och användningsområden: video från live events, produktdemo/presentationer, client testimonials, teasers, videographics, produktreklam, how-to eller explainer-video …

4. Let’s go viral!

Videoklipp är enkla att dela med andra, tvärsöver plattformarna. Det är en egenskap som gör att videoklipp kan bli – och faktiskt inte sällan blir – virala. I större eller mindre omfattning. I social media tenderar en post med video att få 1200% större spridning än de utan video. Så, har du lyckats göra en intressant eller rolig video kan den snabbt spridas från en kund till en annan och på kort tid nå en spridning som du i din vildaste fanatasi inte hade kunnat föreställa dig.

5. Video ger hög placering på sökmotorer

Begreppet sökmotoroptimering (SEO) har du redan hört till leda. Men visste du att du genom att addera video på din webbplats drastiskt kan förbättra din ranking på Google?

Googles algoritmer prioriterar nämligen videoinnehåll. Varför? undrar kanske du. Skälen har vi redan nämnt. Användarna vill ha video. De stannar längre tid på webbplatser med video. Sannolikheten är också större att en användare engagerar sig och fortsätter att klicka sig fram på din webbplats om du har video. Allt detta tolkar Google som tecken på att din webbplats upplevs som relevant. Hög relevans ger hög ranking. (Sen skadar det förstås inte att Google äger YouTube, som många företag streamar sina filmer ifrån).

6. Smartphones + video = sant

Att läsa långa texter på en mobil är inte det roligaste. Mobiltelefoner verkar däremot vara som gjorda för video. Enligt YouTube har tittandet från mobiltelefoner vuxit med 100% varje år. Idag ses nära 90% av all online-video på en mobiltelefon.

7. Ditt budskap går hem

Att förklara fördelarna med en komplicerad produkt i textform är inte helt enkelt i vår värld där tempot är uppskruvat och allt ska gå fort. Vill du förklara något tycks video helt enkelt vara överlägset text & bild. Video är snabbare, roligare och dessutom verkar budskapet gå fram. Video talar till fler sinnen, och ju fler sinnen som involveras desto enklare tycks vi ha att förstå och komma ihåg information. Det finns undersökningar som antyder att vi minns 10 gånger mer av en film än av en text.

Ett axplock rörligt från våra kundsamarbeten

Instruktionsfilm för IKEM

 

 

Konceptskiss Atrium Ljungberg (Powerpoint animation)

 

 

Källor:

https://business.twitter.com/en/blog/how-video-is-reshaping-digital-advertising.html

https://business.pinterest.com/en/blog/big-things-coming-to-promoted-video

https://animoto.com/blog/business/small-business-video-infographic

https://www.socialmediatoday.com/news/video-marketing-statistics-for-2020-infographic/566099/

https://www.smartinsights.com/digital-marketing-platforms/video-marketing/video-marketing-statistics-to-know/

https://www.omnikick.com/40-video-marketing-statistics-mean-future-marketing/

https://influencermarketinghub.com/video-marketing-statistics/

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare