Vi hjälper er med intranät i SharePoint Online

10 tips för effektiva onlinemöten

Att bjuda in och skapa Teams-möten är ganska enkelt, men att bli riktigt bra på att genomföra onlinemöten kräver både kunskap och bra rutiner.

Här kommer våra 10 hetaste tips på hur ni genomför bra distansmöten:

  • Se till att alltid komma i tid (Gäller såklart alla möten men desto viktigare i online-möten då det finns en större risk för ”teknik-strul”).
  • Använd kameran. Med bild på den/de man pratar med blir det lättare att få flyt i samtalet och det blir dessutom en trevligare upplevelse.
  • Skicka alltid ut en tydlig agenda i förväg och se till att vara väl förberedd. 
  • Använd hörlurar/headset så att ni slipper risk för ”rundgång” så fort ni är fler än två deltagare.
  • Stäng av din mikrofon när du inte pratar för att undvika störande ljud.
  • Om ni sitter flera i samma rum, se till att använda egna mikrofoner. Ännu bättre om ni sitter i egna rum för att alla ska ha samma förutsättningar att delta på mötet.
  • Se till att sitta i en tyst miljö.
  • Dela skärmen när det behövs och överlåt kontrollen till den som behöver.
  • Använd möteschatten, särskilt om du är sammankallande till mötet, för att kunna se och besvara ev textmeddelanden.

Det finns många fler tips och trix för hur man genomför effektiva digitala möten, tex hur man arbetar med digitala whiteboards och hur man kan genomföra digitala workshoppar. Har du en kontaktperson hos oss redan, så tveka inte att ta kontakt om du vill veta mer. Har du inte varit i kontakt med oss tidigare så är du varmt välkommen att ta kontakt för ett förutsättningslöst möte. Se kontakta oss

Hör gärna av dig till oss!

Kanske är det början på ett långvarigt och framgångsrikt samarbete.

/Mia Kim, VD & grundare